Saturday, March 24, 2012

Congratt Amir 6A 6B for SPM

Tahniah Amir.. sebab dapat result bagus dalam SPM bebaru ini.  Diharapkan semoga Amir lebih berjaya pada masa akan datang.
Dan Mummy juga mengharapkan agar Amir lebih matang dalam membuat keputusan dalam apa jua keadaan.  Taati Allah, patuh pada kedua ibubapa.. selagi tak bercanggah dalam Islam.

"Dan Tuhan mu memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada kedua ibu-bapa.  Jika salah seorang di antara kedua-duanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sesekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada kedua-duanya dengan perkataan 'aaah' dan janganlah engkau membentak keduanya dan ucapkan kepada keduanya perkataan yang baik"
(Surah al-Isra' ayat 23)

Dan hadis yang diriwayatkan Abu Daud daripada Abu Usaid al-Sai'di, disebutkan ada seseorang datang kepada Nabi dan bertanya,
"Apakah masih ada kewajipan berbuat baik kepada kedua-dua ibubapa saya sesudah mereka meninggal?"
Nabi SAW menjawab,
"Ya.  Berdoa dan memohon ampun kepada keduanya, melaksanakan pesannya, dan menghubungkan tali silaturrahim kepada mereka yang tidak terjadi hubungan kekeluargaan tanpa kedua-duanya, dan berbuat baik atau menghormati temannya"

* Ibubapa meninggal pun kena taat jugak.. 

No comments:

Post a Comment