Thursday, June 14, 2012

Lisan

Lama benar rasanya Mummy tak mengapdet blog. Nak sangat menulis sebenarnya tapi bizi je manjang. U tau je la kan.. Mummy ni kan wanita berkerjaya. Mana nak masterchef kat dapo, mana nak bodyguard anak-anak, asben, nak dapatkan stok barang basah dan tak basah.  Kerjaya fashionista tu kena amek berat jugak kan.  Yela, sebagai stailist.. memang perlulah menda-menda tu semuja.

Apa yang pasti, lately sangat bizi.  Uhh penat.
Sape laa nak jadi tukang urut ni ha.. Meh sini. Meh.
ser
Dan sebenarnya yang berlaku dalam kitaran hidup kita, memang sangat berkait.  Terutama sekali dengan adab kita menjaga lidah untuk berkata.  Sebab tu dalam hadis pun banyak diperkatakan tentang adab menjaga lidah ni.

Dari Abu Hurairah r.a., Nabi Muhammad s.a.w bersabda "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau kalau tidak dapat berkata yang baik, maka hendaklah ia berdiam diri sahaja"

Dari Sahl bin Sa'ad r.a., Nabi Muhammad s.a.w bersabda "Barangsiapa yang dapat memberikan jaminan kepada ku tentang kebaikannya apa yang ada di antara kedua belah rahangnya (yakni mulut) serta antara kedua belah kakinya (yakni kemaluannya), maka saya memberikan jaminan syurga untuknya".

Hebat betul kan!
Persoalannya apa kaitan semua ni dengan kita hari ni?
Allah buat semua bersebab. Dan kita saja yang degil, tanak dengar dan ikut.

Ramai juga orang jadi pendiam, mungkin sebab hadis tadi.  Tapi malangnya bila dia bercakap, lidah dia lagi tajam dari pisau.  Dengan bahasa kesat, nadanya tinggi, atau kata-kata perli yang menyakitkan hati.  Di sini kita sendiri boleh nampak, dia tak ada istimewanya dengan orang lain.
Begitu juga dengan orang yang menggunakan lidahnya untuk menipu.  Ramai benar yang menipu sekarang ini.  Istilah tipu sunat sememangnya tidak pernah wujud sama sekali.  Semuanya untuk menyelamatkan diri buat sementara waktu.  Ataupun sekadar mahu nampak hebat di pandangan orang lain.  Iya, mungkin.  Tapi kebenaran selalu saja terbongkar.  Cuma dengan cepat atau lambat sahaja.

For me, it's look so stupid when u do cheating people that already knows.

Kenapa boleh jadi macam tu?
Jawapannya cukup senang dan tapi payah untuk diterima.
Sebabnya dia masih lagi kurangnya ilmu di dada.  Asas agama Islam perlulah diperbaiki.  Sebabnya Islam tidak pernah mengajar kita untuk menjadi biadap walaupun kita di dalam situasi mana sekali pun.

No comments:

Post a Comment